
Sekcja Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
1. Badania Wykonywane w Laboratorium – oferta:
Zakład Elektromobilności prowadzi prace badawcze oraz inżynierskie w zakresie napędów elektrycznych pojazdów, źródeł energii i szeroko pojętej mechatroniki samochodowej. W ramach działalności usługowej i podczas realizacji projektów badawczych zakład wykonuje prace w zakresie:
- Obliczeń trakcyjnych i projektowania układów napędowych dla pojazdów samochodowych
- Projektowania instalacji elektrycznych z uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa elektrycznego
- Programowania komputerów pokładowych i rozwoju sieci informatycznych w pojazdach elektrycznych
- Badania źródeł energii (ogniw, superkondesatorów)
- Doświadczalnej weryfikacji napędów elektrycznych pojazdów elektrycznych na hamowni podwoziowej (pomiary parametrów mechanicznych i elektrycznych)
-
Rozwoju elektronicznie sterowanych układów kierowniczych steer-by-wire oraz systemów brake-by-wire i hamowania odzyskowego
- Opracowywania stanowisk badawczych wraz z oprogramowaniem
2. Wybrane projekty badawczo-rozwojowe w których uczestniczył zakład:
- Platforma Autonomiczna Wsparcia Operacyjnego
- Lekki pojazd miejski Triggo
-
Reaktywacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego – wdrożenie pojazdu osobowego – Syrenka
- Trójkołowy pojazd z napędem elektrycznym i systemem aktywnego pochylania nadwozia dla osób z niepełnosprawnościami
- Oś z napędem elektrycznym dla autobusów miejskich
- Stanowisko do badania ogniw elektrochemicznych
- Q-Bat – „Opracowanie technologii numerycznej predykcji degradacji baterii do pojazdów elektrycznych przy dowolnym profilu obciążenia prądowego i temperaturowego wraz z metodyką badań eksperymentalnych” ma na celu wytworzenie oprogramowania umożliwiającego dokładne określenie tempa degradacji baterii litowo-jonowych dla dowolnych warunków eksploatacji, co znacząco poprawi proces projektowania nowych magazynów energii do zastosowań w motoryzacji oraz przemyśle.
3. Wyposażenie jakim dysponuje zakład:
-
Stanowisko do badania ogniw elektrochemicznych – możliwość badania pojedynczych ogniw lub małych pakietów baterii w zmiennych warunkach środowiskowych (komora klimatyczna). Wybrane parametry stanowiska:
-
Ładowanie: 12,5 V 120 A
- Rozładowanie: 120 V 240 A 1,2 kW max.
- Pomiary temperatury: -40 °C do 100 °C
- Możliwość zadawania zautomatyzowanych cykli i rejestracji wartości elektrycznych i temperatur
-
Ładowanie: 12,5 V 120 A
- Kamera termowizyjna – wykorzystywana do prób termicznych elementów instalacji elektrycznych oraz magazynów energii
- Aparatura do pomiarów i rejestracji wartości elektrycznych – umożliwiają pomiar natężenia prądu do 400 A i napięcia do 1 kV podczas badań pojazdów elektrycznych
- Urządzenia wspomagające rozwój, diagnostykę i inżynierię odwrotną samochodowych sieci informatycznych oraz komputerów pokładowych.
- Stacje robocze z oprogramowaniem inżynierskim m. in. MATLAB, LabView, ZUKEN
-
Stanowisko do badania magazynów energii – możliwość ładowania i rozładowywania w zadanych cyklach magazynów energii o następujących parametrach:
- Ładowanie: 800 V 180 A 54 kW max.
- Rozładowanie: 800 V 180 A 54 kW max.
- Możliwość sterowania i rejestrowania parametrów z modułu BMS poprzez sieć CAN, RS232 lub RS485
-
Stanowisko do badania elektrycznych układów napędowych - możliwość badania napędów elektrycznych z jednym lub dwoma wałami wyjściowymi.
-
Moc wyjściowa stanowiska: 2 x 125 kW
- Pomiar momentu wyjściowego
- Możliwość badania trybu silnikowego i generatorowego
- Możliwość zadawania własnych cykli obciążenia
- Możliwość współpracy z sterownikiem badanego napędu poprzez sieć CAN, RS232, RS485 lub wyjście analogowe 0-10 V
-
Moc wyjściowa stanowiska: 2 x 125 kW
Kontakt:
mgr inż. Tomasz Detka
Kierownik Grupy Badawczej Nowych Technologii w Motoryzacji
Telefon: 22 7777-341
Komórka: 887-878-792
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.